Jurassic Park - kultowe samochody od Matchboxa

Wszystkie pojazdy turystyczne w wersji filmowej to Ford Explorer XLT z 1992 roku, ale tylko dwa były w użyciu podczas incydentu w Jurassic Park, podczas ich pierwszego prawdziwego przejazdu testowego w parku. Zabierały gości na wycieczkę po Jurassic Park, mijając różne wybiegi dinozaurów w parku. Zaczynając w Centrum dla zwiedzających, przejeżdżali przez główną bramę i kontynuowali przez wybiegi Dilophosaurus, Triceratops i Tyrannosaurus rex. Ze względu na nadchodzącą burzę Ray Arnold zaprogramował pojazdy turystyczne tak, aby wróciły do ​​Centrum dla zwiedzających, ale nigdy tego nie zrobiły.
Podczas incydentu w Jurassic Park, EXP 4 i 5 zostały zatrzymane na zewnątrz wybiegu T-Rexa, gdy wyłączono zasilanie. EXP 4 został zaatakowany przez T-Rexa, w którym byli Lex i Tim Murphy. Gdy Tim był nadal w środku, mięsożerca zepchnął przewrócony pojazd z klifu na drzewo. Aby uratować Tima, Alan Grant wspiął się na drzewo. Kiedy gałęzie nie były już w stanie utrzymać jego ciężaru, ciężki pojazd zepchnął ich z drzewa z dużą prędkością. Na szczęście uniknęli zmiażdżenia na śmierć.
EXP 5 został znaleziony porzucony, gdy Ellie Sattler i Robert Muldoon pojechali do zagrody T-Rex, aby poszukać grupy wycieczkowej. Wrak EXP 4 pozostał w dżungli przez następne 20 lat, aż do ponownego odkrycia przez Owena Grady'ego. Niedługo potem został zniszczony przez strumień lawy z wybuchającej góry Sibo.
Każdy pojazd turystyczny posiadał system samonawigacji. Miał skórzane wnętrza, gogle noktowizyjne pod siedzeniami i kran, który dostarczał gościom wodę. Flary drogowe, latarki i broszury były przechowywane w bagażniku. Chociaż pojazdy turystyczne były zasilane prądem z toru, ich światła mogły być zasilane bez przerwy przez baterie; gdy T-Rex zepchnął EXP 4 z toru, reflektory i światła drogowe nadal działały. Maksymalna prędkość pojazdów wynosiła 12 mph, co nie było zbyt dużą prędkością.
Wszystkie Jeepy to modele Jeep Wrangler YJ Sahara z 1992 roku. Ich oryginalny kolor to Sand Beige.

Dwa Jeepy przyjeżdżają, aby odebrać przyjęcie Johna Hammonda z lądowiska dla helikopterów po ich przybyciu. Alan Grant, Ellie Sattler i Ian Malcolm są szoferowani Jeepem 18, Hammond i Donald Gennaro są w Jeepie 29. Kiedy Dennis Nedry kradnie zarodki dinozaurów, bierze Jeepa 12.

Ellie i Robert Muldoon używają Jeepa 10, aby uratować Iana Malcolma i dokonać brawurowej ucieczki przed Tyrannosaurus rex. Jeep 10 jest później również używany przez Hammonda, aby odebrać Granta, Ellie i jego wnuków Tima i Lexa z centrum dla odwiedzających i zawieźć ich na lądowisko dla helikopterów.
Chociaż ostateczny los Jeepów 10 i 12 nigdy nie został ujawniony, Jeepy 18 i 29 zostały odnalezione lata później w garażu centrum dla odwiedzających przez Zacha i Graya Mitchella. Naprawiają Jeepa 29 i używają go, aby wrócić do głównej części Jurassic World, chociaż nie jest jasne, gdzie ostatecznie trafił. Jeep 18 jest używany przez Owena Grady'ego i Claire Dearing, aby się ukryć, a Indominus rex wpycha go w ścianę, gdy ich goni. Los Jeepa jest nieznany, ale prawdopodobnie został zniszczony przez hybrydę lub późniejszą erupcję Mt. Sibo lub zmiażdżony w Jurassic World Camp Cretaceous, gdy obozowicze zabijają oba Scorpios rex.
Jeep 10 był jeepem należącym do Jurassic Park. Jeep został po raz pierwszy użyty przez Roberta Muldoona i Ellie Sattler podczas poszukiwań reszty grupy. Różnił się od innych jeepów używanych przez park tym, że nie miał pałąka bezpieczeństwa/klatki bezpieczeństwa na wypadek wywrotek, a także nie miał dachu. Podczas ucieczki Tyrannosaurus rexa, dach pojazdu, jak również przednia szyba zostały uszkodzone przez nisko zwisającą gałąź. Później został użyty przez wszystkich ocalałych gości, aby uciec z Jurassic Park.
Jeep 18 pojawił się na początku Jurassic Park jako jeden z Jeepów, którymi Alan Grant, Ellie Sattler i Ian Malcolm zostali przewiezieni z Heliportu Isla Nublar do Visitor Center (drugim pojazdem, którym jechali John Hammond i Donald Gennaro, był Jeep 29). Później nie pojawił się już w pierwszym filmie.